Welcome note

Dear colleague

We are proud to welcome you in I Grow training & marketing blog, in which you can find a series of courses in different managerial, marketing & soft skills areas.

You'd find on the main page, all the courses sorted by their date of delivery. In addition, you can find on the right hand column of the page, the main categories of the courses, through which you can access the topics you prefer.

We truly appreciate your visit, and thus all the courses are available for viewing & downloading.

With our best regards.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

22 January, 2017

Sunday's Vitamin: From good to GREAT (the PEOPLE on the BUS!)



الأسبوعين الى فاتوا اتكلمنا باختصار عن كتاب شهير اسمه
"Good to Great" ; "من جيد إلى عظيم"
لكاتب أمريكى اسمه "Jim Collins"
  
بحث فيه عن أهم عوامل التميز لـ11 شركة كانت متوسطة المستوى، قبل ما تقفز للنجاح على المستوى العالمى، مع المحافظة عليه لـ15 سنة على الأقل!
اتكلمنا الحلقتين اللى فاتوا عن عاملين منهم، و الأسبوع ده هنتكلم بإذن الله عن عامل تالت:
أولا، ضع الأشخاص الصحيحة فى الحافلة
Firstly, get the right people on the bus! 



- كولينز لاحظ ان أى شركة ما تقدرش تحقق نتايج عظيمة من غير ناس عظيمة...
و مهما كانت الشركة لها رؤية و استراتيجية متميزة - فبدون ناس متميزة = "ما فيش فايدة"!
و بالتالى أول خطوة فى طريق النجاح هو انك تختار الناس اللى هيشتغلوا معاك، و بعدها تحدد معاهم ازاى هتتحرك و تنجح (أولا حدد "من؟" ... ثم  "كيف؟").

- اذا كان معدل نمو الشركة و توسعها، أكبر من معدل اجتذابها للأشخاص المناسبين، يبقى مش هتقدر توصل و تحافظ على تميزها و نجاحها...
علشان كده الشركات الناجحة بتهتم باستمرار "بحقن" أوردتها بمواهب متميزة، تقدر تقودها و تحركها مهما كانت التحديات، و تعرف تتأقلم و تكسب الفرص مع متغيرات السوق.

- أنظمة الحوافز و المكافئات مش علشان تخلى "الناس الغلط" يشتغلوا صح، و لكن علشان ترضى و تحافظ على "الناس الصح"، و تحفزهم لمزيد من النجاح...

14 January, 2017

Sunday's Vitamin: From good to GREAT (2nd factor for greatness)



الأسبوع الى فات اتكلمنا باختصار عن كتاب شهير اسمه
"Good to Great" ; "من جيد إلى عظيم"
لكاتب أمريكى اسمه "Jim Collins"
 
كتبه بعد دراسة 11 شركة كانت متوسطة المستوى، قبل ما تقفز للنجاح العظيم، مع المحافظة عليه لـ15 سنة على الأقل!
جيم كولينز حدد أسباب مختلفة للنجاح من خلال بحثه... هنتكلم النهاردة عن السبب التانى منهم:
المستوى الخامس من القيادة
Level 5 leadership

  
كولينز لاحظ ان الشركات موضوع بحثه، كان على رأسها نوع خاص من القادة... سماه "قادة المستوى الخامس"...
هؤلاء القادة تميزوا بخليط نادر من:
1- التواضع الشخصى:
- لا يعتمدوا على الكاريزما الشخصية، و لا يميلوا للاستعراض و الشهرة بشكل عام.
- مش بيدوروا على النجاح عشان مجدهم الشخصى، و لكن عشان نجاح فرقهم و شركاتهم.
- لا يحرجوا من طلب المساعدة و المشورة فى الأمور الى ماعندهمش رؤية أو خبرة فيها.
- بيطبقوا مبدأ (الشباك و المراية!!):
- وقت النجاح بيبصوا من الشباك يدوروا على الى ساعدوهم و يقدروهم.
- فى وقت المشاكل بيبصوا فى المراية، يلوموا نفسهم و يتحملوا المسئولية بدل رميها على غيرهم.
2- العزيمة و الارادة:
- عندهم حماس و قناعة بالى بيعملوه، و بأهداف عملهم.
- لا يخافوا من اتخاذ القرارات السليمة، حتى لو هتعرضهم للنقد أو الهجوم.
- عندهم التزام شديد فى شغلهم. و بيكملوا فى طريقهم بإصرار شديد مهما كانت صعوبته (طالما مقتنعين انه صح.. مش لمجرد العند).

07 January, 2017

Sunday's Vitamin: From good to GREAT!!



كتاب شهير اسمه "Good to Great" ; "من جيد إلى عظيم"
لكاتب أمريكى اسمه "Jim Collins"

كتبه بعد دراسة 11 شركة كانت متوسطة المستوى، قبل ما تقفز للنجاح العظيم، مع المحافظة عليه لـ15 سنة على الأقل!
جيم كولينز حدد عوامل مختلفة للنجاح من خلال بحثه... هنتكلم على مدى 3 أسابيع بإذن الله عن 3 منهم...
طيب واحد بيسأل... أنا مالى و مال الكلام ده؟!
أنا بعيد أوى دلوقتى عن امتلاك أو ادارة شركة!!
هقول له ان أسباب نجاح الشركات، لو بسطناها هتبقى بإذن الله أسباب نجاحك الشخصى، و انطلاقك انت كمان "للعظمة و العالمية"...
العامل اللى هنتكلم عليه النهاردة هو:
"مبدأ القنفذ" بدل "مبدأ التعلب"!!

بمعنى ان الشركات الأكثر نجاحا حددت بوضوح منطقة التلاقى بين:
1- المجال اللى ممكن تتميز و تتفوق فيه، بناء على نقاط قوتها و خبراتها و مهاراتها.
(بدل المغامرة فى مجالات و أسواق مختلفة، و البحث عن النمو السريع فى أى اتجاه).
2- المجال اللى مؤسسى أو قادة الشركة "بيحبوه" و بيثير حماسهم، و متفق مع مبادئهم و رسالتهم.
(بدل العمل فى مجال ممل أو غير محفز أو متعارض مع مبادئهم).
3- النشاط اللى بيجيب عائد اقتصادى مربح للشركة، يدعم بقائها فى السوق بتحدياته.
(بدل الأنشطة قليلة الربحية اللى مش هتسمح للشركة بالاستمرار على المدى الطويل).


يبقى على المستوى الشخصى، حدد النهاردة اجاباتك بوضوح عن الـ3 نقط ده،
و فكر و خطط ازاى توصل و تشتغل فى المنطقة المشتركة...
منطقة نجاحك و تألقك...


الأسبوع الجاى بإذن الله نتكلم عن عامل مهم مرتبط بصفة شخصية لقادة الشركات الأكثر نجاحا