كتاب شهير اسمه "Good
to Great" ; "من جيد إلى عظيم"
لكاتب أمريكى اسمه "Jim
Collins"
كتبه
بعد دراسة 11 شركة كانت متوسطة المستوى، قبل ما تقفز للنجاح العظيم، مع المحافظة
عليه لـ15 سنة على الأقل!
جيم
كولينز حدد عوامل مختلفة للنجاح من خلال بحثه... هنتكلم على مدى 3 أسابيع بإذن
الله عن 3 منهم...
طيب
واحد بيسأل... أنا مالى و مال الكلام ده؟!
أنا
بعيد أوى دلوقتى عن امتلاك أو ادارة شركة!!
هقول
له ان أسباب نجاح الشركات، لو بسطناها هتبقى بإذن الله أسباب نجاحك الشخصى، و
انطلاقك انت كمان "للعظمة و العالمية"...
العامل اللى هنتكلم عليه النهاردة
هو:
"مبدأ القنفذ"
بدل "مبدأ التعلب"!!
بمعنى
ان الشركات الأكثر نجاحا حددت بوضوح منطقة التلاقى بين:
1-
المجال اللى ممكن تتميز و تتفوق فيه، بناء على نقاط قوتها و خبراتها و مهاراتها.
(بدل
المغامرة فى مجالات و أسواق مختلفة، و البحث عن النمو السريع فى أى اتجاه).
2-
المجال اللى مؤسسى أو قادة
الشركة "بيحبوه" و بيثير حماسهم، و متفق مع مبادئهم و رسالتهم.
(بدل العمل
فى مجال ممل أو غير محفز أو متعارض مع مبادئهم).
3-
النشاط اللى بيجيب عائد اقتصادى مربح للشركة، يدعم بقائها فى السوق بتحدياته.
(بدل
الأنشطة قليلة الربحية اللى مش هتسمح للشركة بالاستمرار على المدى الطويل).
يبقى على المستوى الشخصى، حدد النهاردة
اجاباتك بوضوح عن الـ3 نقط ده،
و فكر و خطط ازاى توصل و تشتغل
فى المنطقة المشتركة...
منطقة نجاحك و تألقك...
الأسبوع
الجاى بإذن الله نتكلم عن عامل مهم مرتبط بصفة شخصية لقادة الشركات الأكثر
نجاحا
No comments:
Post a Comment